Looking for Something?

סדרת הרצאות על יפן – לקראת "קו-יו", השלכת היפנית…

מחברת

למסתכל על יפן בעיניים מערביות, התרבות היפנית הינה מושכת ומיסתורית, אך לא תמיד מובנת. השורשים מהם צמחה תרבות זו התפתחו בצורה עצמאית ושונה מכל מקום מקום אחר בעולם, בגלל בידודה הגיאוגרפי של יפן. כיום, יפן היא אחת המדינות הטכנולוגיות והמודרניות ביותר בעולם.

מזמינה אתכם לצעוד ביחד איתי בדרך שעשתה יפן ממסורת לקידמה,ולגלות את סוד הצלחתה.    מזמינה אתכם להיכנס לעומקה של תרבות קסומה.

מוזמנים להירשם להרצאה בודדת או לכל הסדרה

מתאים למי שנוסע ליפן, מי שכבר היה…, מי שיפן מושכת אותו מי שמחפש הרצאה טובה… ובכלל לכולם…
אתם באים?

תכנית הסדרה:

הרצאה 1 : 7/10 – 4 איים, 8 ריבוא אלים, שוגונים וקיסרים…

על הגיאוגרפיה היפנית הייחודית, ההיסטוריה העצמאית ודת האלים – כבסיס לתרבות היפנית המודרנית.

למטייל ליפן, בין אם פיזית או בדמיון, מחכה תרבות מלאה במיסתורין, בהשקפות עולם שונות, באמונה דתית אחרת ובשילוב בלתי-אפשרי של מסורת ומודרנה.
על מנת להבין את יפן של היום וסיפור הצלחתה, נחזור אחורה ליסודות עליהם צמחה יפן המודרנית. כמדינת איים מבודדת מהעולם, יפן לא הושפעה מהאימפריה היוונית או הרומית, אלא עיצבה היסטוריה עצמאית משלה, בה קיסרים ושוגונים שולטים במרחב בזכות גושפנקא שקיבלו מהאלים.
החל מפתיחתה למערב בסוף המאה ה-19, יפן אצה רצה להשיג את העולם. ממדינה פיאודלית הנשלטת בידי אנשי צבא זה מאות שנים, היא הופכת באחת למדינה דמוקרטית נאורה ומודרנית.
הייחוד הגיאוגרפי של יפן, האמונה הדתית הנשמרת לאורך אלפי שנים וההיסטוריה העצמאית שלה – אלה הם האמונות והערכים עליהם גדלה יפן, בכדי להפוך למה שהיא היום.

הרצאה 2: 14/10– Isshokenmei – לכל אחד תפקיד…

החברה היפנית – גברים, נשים וילדים…ותפקידיהם במשפחה ובחברה.
מוסד המשפחה הוא המוסד החשוב ביותר בחברה היפנית. לאורך שנים היה נהוג ביפן להנשא בנישואי שידוך, בעיקר בקרב השכבות הגבוהות, אך לא רק…
נתיבי החיים של גבר ואישה, כזוג נשוי, התנהלו די במקביל ונשאו מעט מאוד נקודות השקה. לא הרבה מזה השתנה ביפן של היום.
ביפן המודרנית אוהבים לשמור על המסורת. ובמיוחד בכל מה שנוגע למגדריות, לתפקידים של כל אחד בחברה ובמשפחה, ובכל מה שקשור בבית פנימה.
בהרצאה זו נוכל לראות (שוב) את הניגודיות הבולטת בין המודרניזציה והאוונגרד של יפן במאה ה-21, ובין השקפות החיים המסורתיות באשר ליחסי ותפקידי גבר-אישה ומה שביניהם.

הרצאה 3: 21/10 – ארוטיקה יפנית… יש דבר כזה?

על פוליגמיה, הומוסקסואליות ואהבה, על ה'עולם הצף' – עולם ה"בידור והשעשועים" היפני בעבר ובהווה…עם סיפורים ממקור ראשון…
– מהו בכלל 'העולם הצף'?
– מתי הוא התחיל וכיצד הוא משפיע על יפן עד היום?
– מה קרה לתפיסות היפניות על מין ועירום כשהן נפגשו עם המערב?
– מי באמת היו נשות העולם הצף ?
– ומה מזה נשאר ביפן המודרנית?
על כל זאת ועוד, בהרצאה מרתקת על חיי הלילה של יפן, עם סיפורים ממקור ראשון…

הרצאה 4: 28/10 – ואן-גוך מטייל ליפן

על אמנות, אסתטיקה והדפסי העץ המפורסמים של תקופת אדו…
נדבר על האמנות ביפן, אך גם על האסתטיקה היפנית, שבה טמונים השורשים של הטעם היפני באשר למה שנחשב כאידאל יופי. נדבר על יופי ואסתטיקה אשר הושפעו מהשינטו והבודהיזם, כמו גם מערכים של הרמוניה, וואבי סאבי ועוד… נפגוש את הציור היפני, ובעיקר את הדפסי העץ המפורסמים של תקופת אדו, ונראה כיצד הם השפיעו על האמנות והציור במערב, מהרגע בו נחשפו אליו.

הרצאה 5: 4/11 – מורק – מי???

לגלות את יפן דרך המילים הכתובות…
הרוקי מורקמי הוא סופר יפני חובק עולם. למרות שיש לו לא מעט מעריצים ביפן, "אין נביא בעירו"… מורקמי אהוד הרבה יותר בקרב המעריצים הגאייג'ינים (זרים), לעומת הגרופיז היפניים. מורקמי כתב עשרות ספרים, אשר מרביתם תורגמו לעברית, וסגנון הכתיבה שלו מאופיין ב'מציאות קסומה', עולמות ספק אמיתיים-ספק דמיוניים, הנוגעים זה בזה ומשפיעים זה על זה. בדרכו המיוחדת הוא מספר ותוהה על העולם המודרני היפני ומעלה שאלות אנושיות אוניברסליות הנוגעות לכל אחד ואחת מאתנו.
נפגוש את מורקמי וסופרים יפנים נוספים בני זמננו, נפגוש את יפן דרך עיניהם וסיפוריהם של הסופרים היפנים המודרנים, ולסיום הסדרה (ולבני המזל הנוסעים ליפן) נמליץ על ספרים לקריאה לקראת ותוך כדי המסע…

יהיה מרתק…

מוזמנים להירשם להרצאה בודדת או לכל הסדרה
הרצאה בודדת – 60 ש"ח
כל הסדרה (5 הרצאות) – 250 ש"ח

ימי ראשון בשעה 19:00, 'סלון בית הבד', מסעדת 'בית הבד', דוד אליעזר 22, מתחם שרונה, תל אביב.

Call Now Button